Hybridarbeid, å være en del av et team og utdanning identifiseres som vinnende faktorer for at medarbeiderne skal føle stort engasjement for jobben sin. Det viser den seneste rapporten fra ADP Research Institute: Global Workplace Study 2022 der drøyt 27 000 personer fra 27 land har fått si hva de mener. I månedens nyhetsbrev diskuterer vi hvordan digitale utdanninger med fokus på sosial læring kan støtte bedrifter og ansatte i arbeidet med å øke engasjementet på arbeidsplassen.
Vinnende team
Følelsen av å tilhøre et team og ha en samhørighet er noe av det viktigste for ansatte for at de skal føle seg engasjerte i arbeidet. Ifølge studien er teammedlemmer nesten tre ganger mer engasjerte i jobben enn personer som ikke er en del av et team. Så hvordan kan man øke teamfølelsen med digitale utdanninger?
- Sosial læring
Digitale utdanninger kan være sosiale på mange måter. I plattformer som Docebo kan brukerne dele relevante utdanninger med kolleger og diskutere tanker og spørsmål i forum. Det gjør at man sammen kan finne måter å integrere den nye kunnskapen på i de ulike yrkesrollene. Et kurs i hvordan man bruker en ny programvare kan f.eks. føre til konkrete diskusjoner om hvordan teamet skal arbeide sammen for å få mest mulig ut av den.
- Onboarding
Under pandemien – ja, dette stadig tilbakevendende temaet som lærte oss så mye om hybridarbeid og remote work – opplevde mange nyansatte at det var vanskelig å komme inn i teamet og føle seg som en del av bedriften. Med en digital onboarding kan du gi nye medarbeidere et helhetsbilde over bedriftens verdier, visjoner og mål. Å arbeide mot felles mål øker engasjementet.
- Blended learning
Ved å kombinere digitale utdanninger i en læringsplattform med forelesninger og workshoper (både i fysisk form og online) får medarbeiderne ny kunnskap og mulighet til å dele tanker med sine kolleger og ledere. Det øker både innlæring og engasjement fordi medarbeiderne repeterer og anvender det de lært i det digitale kurset på f.eks. en workshop.
Hybridarbeid lønner seg
Medarbeidere som har mulighet til å jobbe både hjemmefra og på kontoret, er mer engasjerte enn medarbeidere som enten jobber bare på kontoret eller bare hjemmefra. I studien oppgir 20 % av hybridarbeidere at de er engasjerte i jobben, mens tallet for dem som jobber på kontoret eller hjemmefra, ligger på henholdsvis 13 og 12 %.
- Beholde og utvikle kompetanse
Medarbeidere som har mulighet til å arbeide både på kontoret og hjemmefra, blir i større grad værende på samme arbeidsplass. Det gjør at man også kan legge fokus på å kompetanseutvikle internt. Med digitale utdanninger er det enkelt å spre kunnskap i organisasjonen – både i større og mindre skala, avhengig av hvilke områder og kompetanser som må utvikles.
Vi vet også at muligheten til utvikling og videreutdanning er en av de absolutt viktigste årsakene til at ansatte velger å bli værende i jobben. Kombinasjonen av hybridarbeid og digitale utdanninger er altså et sterkt verktøy for å øke medarbeidernes engasjement.
Vil du lese mer?
Hvis du vil lese rapporten i sin helhet, finner du den her: Global Workplace Study 2022. I tillegg til de aspektene vi har tatt opp her i nyhetsbrevet, finnes det mye nyttig informasjon for deg som arbeider med L&D, HR eller i en lederstilling. Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil utveksle ideer eller lage en plan fremover for nettopp din arbeidsplass.